24 research outputs found

    Prediction of treatment response to transarterial radioembolization of liver metastases: Radiomics analysis of pre-treatment cone-beam CT: A proof of concept study

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    Purpose To investigate the potential of texture analysis and machine learning to predict treatment response to transarterial radioembolization (TARE) on pre-interventional cone-beam computed tomography (CBCT) images in patients with liver metastases. Materials and Methods In this IRB-approved retrospective single-center study 36 patients with a total of 104 liver metastases (56 % male, mean age 61.1 ± 13 years) underwent CBCT prior to TARE and follow-up imaging 6 months after therapy. Treatment response was evaluated according to RECIST version 1.1 and dichotomized into disease control (partial response/stable disease) versus disease progression (progressive disease). After target lesion segmentation, 104 radiomics features corresponding to seven different feature classes were extracted with the pyRadiomics package. After dimension reduction machine learning classifications were performed on a custom artificial neural network (ANN). Ten-fold cross validation on a previously unseen test data set was performed. Results The average administered cumulative activity from TARE was 1.6 Gbq (± 0.5 Gbq). At a mean follow-up of 5.9 ± 0.8 months disease control was achieved in 82 % of metastases. After dimension reduction, 15 of 104 (15 %) texture analysis features remained for further analysis. On a previously unseen set of liver metastases the Multilayer Perceptron ANN yielded a sensitivity of 94.2 %, specificity of 67.7 % and an area-under-the receiver operating characteristics curve of 0.85. Conclusion Our study indicates that texture analysis-based machine learning may has potential to predict treatment response to TARE using pre-treatment CBCT images of patients with liver metastases with high accuracy

    Der Erlebnis-Check - Ein Wahlmodul fĂŒr das „QualitĂ€ts-Programm 3.0“ des Schweizer Tourismus

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    Destinationen in der Alpenregion und ihre Akteure stehen heute unter beispiellosem Wettbewerbsdruck. Ob in Konkurrenz untereinander oder gegenĂŒber zunehmenden Alternativen in einer immer mobileren, digital vernetzten Welt : Um ein touristisches Angebot an den Erwartungen und ErlebniswĂŒnschen heutiger Reisender auszurichten, ist neben guter Marktanalyse vor allem FlexibilitĂ€t, Innovation und KreativitĂ€t gefragt

    Computed Tomography for 4-Dimensional Angiography and Perfusion Imaging of the Prostate for Embolization Planning of Benign Prostatic Hyperplasia

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    OBJECTIVES The aim of this study was to evaluate the feasibility of a computed tomography (CT) protocol enabling the visualization of the prostatic artery (PA) before prostatic artery embolization (PAE) in benign prostatic hyperplasia, which provides quantitative perfusion information of the prostate gland. MATERIALS AND METHODS In this institutional review board-approved study, 22 consecutive patients (mean age, 67 ± 7 years) who were planned to undergo PAE underwent a dynamic CT scan of the pelvis (scan range, 22.4 cm; cycle time, 1.5 seconds; scan time, 44 seconds; 25 scan cycles; 70 kVp; 100 mAs) after the administration of 70 mL of iodinated contrast media (flow rate, 6 mL/s; 10 seconds' delay). Image postprocessing consisted of a spatiotemporal, frequency-depending multiband filtering technique with noise reduction, motion correction, resulting in (1) time-resolved, temporal maximum intensity projection (MIP) images from fusion of multiple arterial time points; (2) 4-dimensional (4D) CT angiography images after bone and calcium plaque removal; and (3) parametric perfusion maps of the prostate. Intraprocedural cone-beam CT was performed with a microcatheter in the PA. In both modalities, the contrast-to-noise ratio of the right internal iliac artery or the PA was calculated, respectively. Visibility of the PA was scored using a Likert scale (score 1 = not seen, to score 4 = intraprostatic PA branches seen). Quantitative perfusion analysis of the dynamic pelvic CT included calculation of the blood flow, blood volume, mean transit time, and flow extraction product. RESULTS The average volume CT dose index and dose length product of CT was 35.7 ± 6.8 mGy and 737.4 ± 146.3 mGy·cm, respectively. Contrast-to-noise ratio of the pelvic vessels on temporal MIP images and cone-beam CT were 45 ± 19 and 69 ± 27, respectively (P < 0.01). The mean visibility score of the PA was 3.6 ± 0.6 for 4D-CT angiography and 3.97 ± 0.2 for cone-beam CT (P < 0.001). The PA was visualized in 100% of 4D-CT angiography examinations, with one PA being visible only proximally. Prostate CT perfusion analysis showed blood flow, blood volume, mean transit time, and flow extraction product values of 27.9 ± 12.5 mL/100 mL/min, 2.0 ± 0.8 mL/100 mL, 4.5 ± 0.5 second, and 12.6 ± 5.4 mL/100 mL/min, respectively, for the whole prostate gland. About half the patients showed a pronounced difference between the lobes. CONCLUSIONS We introduced a CT protocol for PAE planning providing excellent visualization of the PA on temporal MIP images and 4D-CT angiography at a reasonable dose and low contrast volume. In addition, quantitative perfusion information is available, which might be useful for outcome prediction after embolization

    Diagnostik und interventionell-radiologische Therapie der benignen Prostatahyperplasie

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    Die benigne Prostatahyperplasie (BPH) ist eine hĂ€ufige Erkrankung des Ă€lteren Mannes und nimmt mit dem Alter stetig zu. Der Goldstandard in der Therapie der BPH besteht in einer medikamentösen Therapie sowie, bei Versagen derselben, in einer transurethralen Prostataresektion (TURP). Als Alternativverfahren hat sich in den letzten Jahren die minimalinvasive Therapie mittels Embolisation der A. prostatica etabliert. Nach sorgfĂ€ltiger AbklĂ€rung des Patienten mittels MRT und CT zum Ausschluss von Kontraindikationen und zur Evaluation des Zugangswegs, findet die Intervention in örtlicher BetĂ€ubung statt und kann ambulant durchgefĂŒhrt werden. Insbesondere bei Patienten, die einer Operation ablehnend gegenĂŒberstehen oder polymorbide sind, ist die Prostaatembolisation eine nebenwirkungsarme Alternative zur TURP. = Benign prostatic hyperplasia (BPH) is a common condition in men aged 50 – 60 years with a prevalence of about 50 %. After failure of conservative treatment, the standard treatment of BPH is transurethral resection of the prostate (TURP). However, over the last years prostatic artery embolization (PAE) emerged as a minimal invasive alternative to treat lower urinary tract symptoms. After patient assessment by MRI and CT of the prostate to rule out possible contraindications of PAE, the procedure can be performed in an outpatient setting under local anesthesia by an interventional radiologist. Especially for frail patients and / or patients with special risks regarding surgery / anesthesia, PAE may be an alternative to TURP with fewer complications

    Umgang mit lokalen Mitbewerbern. Empirische Analyse der Erfolgsauswirkungen

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    In lokalen Tourismusnetzwerken stehen Hotels oft untereinander im Wettbewerb: Anstrengungen «besser zu sein» und sich von lokalen Mitbewerbern abzuheben sind wichtig. Gleichzeitig bieten sich fĂŒr Hotels auch Chancen zur Kooperation, um Ressourcen zu teilen. Praxisbeispiele veranschaulichen das Potential intensiver Kooperation (z.B. Swiss Alpine Hotels, Matterhorn Valley Hotels) – wobei auch weniger weitgehende AnsĂ€tze zur Zusammenarbeit möglich sind. Im Rahmen einer Dissertation wurden Strategien und Verhaltensweisen von Hotels gegenĂŒber lokalen Mitbewerbern sowie damit verbundene Erfolgsauswirkungen untersucht. Die Analyse von Daten von rund 500 Hotels fĂŒhrt zu zentralen Erkenntnissen: Eine hohe lokale Mitbewerberorientierung wirkt sich positiv auf die Leis-tungsfĂ€higkeit von Hotels aus. Diese Orientierung kommt durch eine starke Fokussierung auf lokale Mitbewerber und durch AktivitĂ€ten, um sich gegen diese durchzusetzen (Reaktionen auf Mitbewer-ber, Alleinstellungsmerkmale, etc.), zum Ausdruck. Zudem zeigt sich z.B. auch, dass vor allem Hotels mit hoher lokaler Mitbewerberorientierung von der Kooperation mit anderen Hotels in den Bereichen Marketing und Verkauf profitieren können

    Teilen von Ressourcen im lokalen Tourismusnetzwerk. Theoretische Überlegungen und empirische Nutzenanalyse fĂŒr Hotels

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    Lokale Kooperation zur Erreichung und Aufrechterhaltung von Wettbewerbsvorteilen im Tourismus wird in Wissenschaft und Praxis als zentrales strategisches Handlungsfeld erachtet. Im Rahmen einer Dissertation wurde diese Thematik aufgegriffen und eine detaillierte empirische Analyse vorgenommen,um den Nutzen lokaler KooperationsaktivitĂ€ten, die sich auf das Teilen von Ressourcen beziehen, fĂŒr Hotelbetriebe zu untersuchen. Die Analyse von Daten von rund 500 Hotelbetrieben dokumentiert, dass durch KooperationsaktivitĂ€ten diverse Vorteile generiert werden können und dass diese letztlich positiv mit der LeistungsfĂ€higkeit von Betrieben verbunden sind. Die Analyse zeigt auch ein sehr differenziertes NutzenverstĂ€ndnis der betrieblichen Kooperation: Vorteile fĂŒr einen Betrieb sind abhĂ€ngig von der Art der Partner, vom Typ der geteilten Ressourcen sowie von den Eigenschaften des betrachteten Betriebes (Grösse, Klassifikation). Beispielsweise profitieren kleine und tief klassifizierte Hotelbetriebe insbesondere von KooperationsaktivitĂ€ten, wenn sichtbare (physische) Ressourcen im Bereich Marketing und Verkauf mit Akteuren ausserhalb der Hotellerie geteilt werden

    Fusion of preinterventional MR imaging with liver perfusion CT after RFA of hepatocellular carcinoma: early quantitative prediction of local recurrence

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    OBJECTIVES: The aim of this study was to evaluate the ability of fusion of pretreatment magnetic resonance (MR) imaging with posttreatment perfusion-CT (P-CT) after radiofrequency ablation (RFA) of hepatocellular carcinomas (HCCs) and to determine treatment success in an objective, quantitative way. MATERIALS AND METHODS: In this institutional review board-approved study, 39 patients (78.4% male; mean age 68.2 ± 8.5 years) with a total of 43 HCCs, who underwent RFA at our institution and had diagnostic pre-RFA MR imaging and post-RFA P-CT, were included in the study. Post-RFA P-CT was performed within 24 hours after RFA. In a first step, the pre-RFA MR imaging, depicting the HCC, was registered onto the post-RFA P-CT using nonrigid image registration. After image registration, the MR data were reloaded jointly with the calculated perfusion parameter volumes into the perfusion application for quantitative analysis. A 3-dimensional volume of interest was drawn around the HCC and the ablation zone; both outlines were automatically projected onto all perfusion maps. Resulting perfusion values (normalized peak enhancement [NPE, %]; arterial liver perfusion [ALP, in mL/min/100 mL]; BF [blood flow, mL/100 mL/min]; and blood volume [BV, mL/100 mL]) and histogram data were recorded. Local tumor recurrence was defined in follow-up imaging according to the EASL guidelines. RESULTS: Image registration of MR imaging and CT data was successful in 37 patients (94.9%). Local tumor recurrence was observed in 5 HCCs (12%). In the local tumor recurrence group (LTR-group), HCC size was significantly larger (22.7 ± 3.9 cm vs 17.8 ± 5.3 cm, P = 0.035) and the ablation zone was significantly smaller (29.8 ± 6.9 cm vs 39.3 ± 6.8 cm, P = 0.014) compared with the no-local tumor recurrence group (no-LTR group). The differences (ablation zone - tumor) of the perfusion parameters NPE, ALP, BF, and BV significantly differed between the 2 groups (all P's < 0.005). Especially, the difference (ablation zone - tumor) of NPE and ALP, with a cutoff value of zero, accurately differentiated between LTR or no-LTR in all cases. A negative difference of these perfusion parameters identified local tumor recurrence in all cases. CONCLUSIONS: Image registration of pre-RFA MR imaging onto post-RFA P-CT is feasible and allows to predict local tumor recurrence within 24 hours after RFA in an objective, quantitative manner and with excellent accuracy

    Zukunft des stationĂ€ren ReisebĂŒros - Entwicklungen, Trends, Zukunftsperspektiven und mögliche Strategien

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    In der Schweiz hat sich seit dem Jahr 2000 die Anzahl ReisebĂŒros von ca. 3‘700 auf 1‘650 im Jahr 2017 verringert. Zwar zeichnet sich in den letzten Jahren eine Stabilisierung ab, doch ist das stationĂ€re ReisebĂŒro weiter unter Druck. Die Reisewelt verĂ€ndert sich nicht nur durch die Digitalisierung, sondern insbesondere auch durch die Individualisierung, die neuen Lebensstile, die Forderungen der Nachhaltigkeit oder die sich verĂ€ndernden Bedrohungen wie z.B. Cybersicherheit. In Anbetracht dieser Entwicklungen ist es wichtig, das ReisebĂŒro so auszurichten, dass es zukunftsfĂ€hig bleibt und dem Kunden klare Mehrwerte bieten kann. Die Forschungsstelle Tourismus hat gemeinsam mit dem Schweizer Reise-Verband eine Studie zur Zukunft des stationĂ€ren ReisebĂŒros verfasst. Dabei werden Denkanstösse und mögliche Ansatz-punkte zur Zukunftssicherung der ReisebĂŒros vermittelt. Zudem wurden konkrete Ma-nagement-Tools zur SelbsteinschĂ€tzung der Chancen und Gefahren sowie zu möglichen Entwicklungsstrategien erarbeitet. Das angewandte Forschungsprojekt verfolgte folgende Zielsetzungen: Aufzeigen von Megatrends, Reisetrends sowie Entwicklungen in den Rahmenbedingungen fĂŒr ReisebĂŒros, Ableiten von kĂŒnftigen Herausforderungen, Aufarbeiten von Good Practice-Beispielen und Aufzeigen von Entwicklungs-potentialen, Ableiten von Strategieoptionen fĂŒr stationĂ€re ReisebĂŒros sowie entsprechenden UnterstĂŒtzungsmitteln

    Förderung der StrategiefÀhigkeit touristischer Unternehmen durch nationale Tourismuspolitiken

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    Steigende Anforderungsprofile fĂŒr Tourismusbetriebe im Kontext der Internationalisierung verlangen nach strategischen AnsĂ€tzen. Damit erhĂ€lt die StrategiefĂ€higkeit der Betriebe eine erhöhte Bedeutung bei Förderungen durch die Tourismuspolitik. Dieser Beitrag greift auf ein planungsorientiertes Prozessmodell des strategischen Managements zur ErklĂ€rung der StrategiefĂ€higkeit zurĂŒck. Entsprechend werden in strategischen Prozessen tourismusspezifische Ansatzpunkte starker StrategiefĂ€higkeit diskutiert und abgeleitet. Daran angelehnt wird in einer pragmatischen Analyse die Förderwirkung von tourismuspolitischen Instrumenten und Massnahmen der Schweiz und Österreich auf die StrategiefĂ€higkeit untersucht. Die Tourismuspolitik kann vor allem ĂŒber Anreizsysteme eine positive Förderwirkung auf die drei Hauptprozesse der StrategiefĂ€higkeit bei Betrieben erzielen und so versuchen, die WettbewerbsfĂ€higkeit zu fördern
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